Wiadomości o edytorze grafiki Paint
Rozpoczynamy pracę z programem Paint. Program ten
dostarczany jest wraz z pakietem Windows, dlatego też, zanim zdecydujemy się na
zakup, dość często drogiego, profesjonalnego programu graficznego warto
zapoznać się z programem Paint. Program ten służyć nam może zarówno do
tworzenia grafiki bitmapowej jak i drobnej obróbki stworzonych wcześniej grafik
(zdjęć, rysunków). Jest dobrym wstępem przygotowującym do pracy z bardziej
zaawansowanymi programami graficznymi.
Uruchomienie programu
W najszybszy sposób program Paint możemy uruchomić za
pomocą menu START -> Programy -> Akcesoria -> Paint
Okno programu Paint
Program Paint porównać możemy do domowego zbioru
przyborów do malowania, czyli podstawowych narzędzi: ołówka, gumki, pędzla,
linijki. Po uruchomieniu programu mamy do dyspozycji czystą kartkę formatu A4
na, której możemy rozpocząć pracę.
Górna część naszego ekranu to, jak w większości programów, menu w którym dostępna jest:
Górna część naszego ekranu to, jak w większości programów, menu w którym dostępna jest:
- [Pomoc] i tematy pomocy,
- [Kolory] - możliwość zdefiniowania własnych kolorów,
- [Obraz] - możliwość nadania kształtu naszemu obrazowi (rozciągnięcie, pochylenie, obrócenie)
- [Edycja] z poleceniami: wytnij, kopiuj, wklej, wklej specjalnie, zaznacz;
- [Widok] - z poleceniami umożliwiającymi włączenie widoku Przybornika, Menu, Paska stanu, Pola koloru, Paska narzędzi tekstowych, Powiększania oraz Opcji wyświetlania bitmap;
- [Plik] - (zapisz, otwórz, drukuj,...).
Oprócz wspomnianych pozycji, zauważysz zbiór narzędzi
dostępnych w programie - Przybornik (lewa strona naszego ekranu) oraz
zdefiniowane kolory podstawowe - Pasek kolorów (dół naszego ekranu)
Zbiór dostępnych narzędzi w
programie Paint
Wydaje mi się iż takich narzędzi jak gumka,
ołówek, spray zwany aerograf, pędzel, lupa, prostokąt, elipsa, zaokrąglony
prostokąt, linia, krzywa omawiać nie trzeba, ogólnie porównać je możemy do
naszych biurkowych narzędzi. Godne uwagi są pozycje zaznaczania, wypełniania
kolorem czy też tekst.
Widok "Przybornika":
Zaznaczanie
Otóż przy pomocy narzędzia 'Zaznaczanie' możemy
zaznaczyć dowolną część naszego rysunku. Zaznaczenie może mieć kształt
prostokąta (kwadratu), lub dowolny, określony przez nas (Zaznaczanie dowolnego
kształtu postać Gwiazdy). Narzędzie to przydać się nam może w chwili gdy chcemy
część naszego „dzieła” poprawić, wykasować lub też skopiować.
Wypełnianie kolorem
Pozycja Wypełnianie kolorem służy do zamalowywania
części naszego obrazu (będą to elementy o zamkniętym kształcie) np. prostokąta,
elipsy, kwadratu itp. Jak posługiwać się tym narzędziem? Otóż po jego wyborze
musimy określić jeszcze kolor naszego wypełniania i następnie klikamy w środku
elementów które chcemy wypełnić określonym kolorem.
Tekst
W chwili wyboru tej pozycji program Paint
udostępnia nam pole tekstowe prostego edytora tekstu. Zaznaczamy obszar
naszego obrazu i następnie w zaznaczonym obszarze umieścić możemy dowolny tekst
wypisany z klawiatury. Pamiętać należy, iż w chwili opuszczenia naszego tekstu
integruje, scala się on z obrazem i zaczyna stanowić jedną całość, wynikiem
czego jakakolwiek modyfikacja staje się niemożliwa do zrealizowania.
Pole koloru
Menu kolorów dostępne jest, w dolnej części naszego
ekranu. Lewa część tego menu to podgląd aktualnych ustawień - kolorów. Są tam
dwa kwadraty nachodzące na siebie. Górny kwadracik to określenie koloru
naszego ołówka, pędzla, wypełnienia oraz obramowania naszych prostokątów,
elips .... Dolny kwadracik to określenie koloru naszej kartki oraz
automatycznego wypełniania prostokątów, elips itp. Pierwszy z omówionych
kolorów wybieramy klikając lewym przyciskiem myszy, drugi - prawym.
Dodatkowe menu otwierające się w chwili wyboru poszczególnych narzędzi.
Otóż w chwili wyboru prostokąta, elipsy, wielokąta
dostępne mamy, pod spodem, menu umożliwiające nam narysowanie "przezroczystego”
elementu, elementu o różnych kolorach obramowania i wypełnienia oraz elementu o
takim samym kolorze wypełnienia i obramowania.
Po wyborze "Sprayu" w dodatkowym menu
określić możemy jego wielkość rozprysku.
Dodatkowe menu Pędzla pozwala nam określić
rodzaj i wielkość pozostawionego kształtu przez to narzędzie na naszej kartce.
Podmenu Tekstu pozwala określić czy pole
tekstowe ma mieć własne tło, czy ma być naniesione na już istniejące.
Jak się z czasem będziemy mogli przekonać, ciężkie
jest narysowanie prostej linii w pionie, poziomie czy też pod kątem 45°. Pomocne
okaże się wtedy naciśnięcie klawisza Shift w momencie rysowania
wspomnianych linii.
Zapisywanie własnej pracy
W celu zapisania rezultatów naszej pracy musimy:
- Z menu 'Plik' wybrać
- pozycję 'Zapisz jako'
- W otwartym oknie dialogowym wpisujemy nazwę naszej pracy, określamy jakość
- naszego obrazka (Zapisz jako typ), poprzez wybór odpowiedniej liczby kolorów bitmapy.
- Określamy lokalizację naszej pracy (czyli miejsce w którym ma być zapisany plik - Zapisz w:)
- Klikamy klawisz 'Zapisz'.
Narysuj 5 prostokątów tak, aby jeden nachodził na
drugi. Części wspólne tych prostokątów wypełnij jednakowym kolorem, elementy
pozostałe wg uznania. Wykorzystując narzędzie Tekst ponumeruj prostokąty.
Za pomocą Ołówka podpisz swoją pracę.
Ćwiczenie nr 2
Przy pomocy programu Paint stwórz reklamę
wymyślonej firmy.
Ćwiczenie nr 3
Narysuj figury według podanego wzoru i widocznej
zasady (nie kopiuj gotowych obrazków!).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz